أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > فن > أدب > أدب ساخر

إضافة موضوع جديد  إضافة رد

قديم 01/10/2007   #1
شب و شيخ الشباب فوضى الحواس
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ فوضى الحواس
فوضى الحواس is offline

نورنا ب:
Aug 2007

افتراضي الزعيم

إلتفت الأسرة حول فراش الزعيم وهو يلفظ أنفاسه الأخيرة... قال الزعيم بصوت ضعيف ولكنه حازم فى نفس الوقت

كلكم موجودين؟ -

سوزي: أيوه ياحبيبي.. أنا جنبك أهو.. وأدي جمال وعلاء.. قمرين دول ولا عينين؟
الزعيم: طب إسمعوا اللي حقوله كويس
جمال: سامعينك يابابا.. إتكلم
الزعيم: مصر دي كنز ياولاد.. إمسكوا فيها بإيديكم وسنانكم.. بنسرق فيها بقالنا سنين وسنين ولسه بتدّينا
علاء: هيّا دي البركة اللي بيقولوا عليها يابابا
الزعيم: أيوه يابني.. ربنا يبارك لكم ولعيالكم فيها.. ودلوقتي إسمعوني
علاء: إنت على الهوا يابابا.. إتكلم
الزعيم: أنا مش مديون لحد ياولاد.. يعني أى واحد يصيع عليكم ويقول لكم أبوكم كان مستلف مني فلوس تفّوا فى وشه على طول
علاء: إطّمن يابابا ... حرامي على حرامي ما يلعبش
الزعيم: أنا سيبت لكم ياولاد اللي يكفيكم إنتوا وعيالكم وعيال عيالكم ويفيض.. فلوس متلتلة متتعدش.. مش ح اقولكم حافظوا عليها وبس.. لاااااا.. زوّدوها كمان وكمان لجل ما روحي ترتاح وأنا فى تربتي
جمال: هيا الفلوس اللى إنته عملتها يابابا دى بتسميها فلوس.. شفني أنا وعلاء ح نعمل إيه.. ولاّ صحيح حتشوفنا إزاي.. عموماً ما تقلقش

الزعيم: ودلوقتي إسمعوا وصيتي.. الحكم لأولاد العائلة فقط.. لازم أول ما جمال يحلف اليمين تغيّروا إسم مصر وترجعوه زي ما كان زمان أيام الملك فاروق والملكة نازلي
(المملكة المصرية)
جمال: مفهوم يابابا.. خش في اللي بعده
الزعيم: الجيش والشرطة والأزهر.. أوعوا واحد من التلاتة دول يخرج عن طوعكم أبداً
علاء: مفهوم برضه.. اللي بعده.. ياساتر ده إنته ملل
سوزي: عيب ياعلاء لما تكلم أبوك كده
علاء: بهزّر ياماما
الزعيم: الهرم لأم العيال.. ليكى ياسوزي بعد ماخدمتينى بتفاني وإخلاص طول السنين دى
سوزي: هرم !!!!!!!.. هيا دي آخرة صبري !!!.. وده يسوى كام ده؟
علاء وهو يمسك بالألة الحاسبة: يسوى كتير ياماما.. لو تحبي أتصرّفلك فيه ممكن يعمل معاكي مبلغ كويس
سوزي: مش ح أرضى باأقل من التلات أهرامات وأبو الهول
الزعيم: مش خسارة فيكى ياغالية.. أثار النوبة لعلاء.. والأقصر لجمال.. ودلوقتى نيجي للميّه.. الساحل الشمالى لعلاء والبحر الأحمر لجمال وقناة السويس تخصّصوا دخلها صدقة جارية على روحي
سوزي: إنت أكيد مجنون.. مليار ونص دولار صدقة جارية على روحك؟
جمال: ما تاخديش على كلامه ياماما.. ده يبقى كتير لو طلعنا 100 ولا 200 جنيه على روحه للفقرا
علاء وهو يمسك بالألة الحاسبة: ممكن نطلّع لحد ألف جنيه ياجمال.. السيولة تسمح

الزعيم: أوعوا تفرّطوا في حبيب العادلي من بعدي ياولاد.. حبيب قلبه ميت وإيده طرشه.. وهوه ده اللي ينفع مع الغجر اللي هنا
جمال: بس ما بيعجبنيش شنبه يابابا
الزعيم: إنتي مالك ومال أم شنبه.. إحنا بنشترى مجرم
جمال: أعاهدك يابابا إنى حخليه معايا ومش حفرط فيه أبداً

الزعيم: الشيخ طنطاوي ياولاد راجل بركة.. يمين يمين شمال شمال.. أوعوا تفرطوا فيه.. بس ما تخلوهوش يصلي عليّا لأني بصراحة مش متأكد إن كان ربنا حيقبل منه ولاّ لأ
علاء: ولا يهمك يابابا.. ح أخلي أونكل كمال الشاذلي يصلي عليك
الزعيم: والله لو عملتها ياعلاء لأكون متبرّي منك إلى يوم الدين
علاء: بهزر معاك يابابا.. أونكل كمال مش حافظ الفاتحة
الزعيم: المشير طنطاوى ياولاد.. مش ح أوصيكم عليه.. الراجل ده طول الوقت حاطط وشه فى الأرض وعمره ما استجرى يرفع عينه فيّا.. وفي نفس الوقت ماسك الجيش بإيد من حديد
سوزي: هوّ فعلاً خجول وكل ما يشوفنى ما يقوليش غير ياست هانم.. إبقى خليه معاك ياجمال
جمال: حاضر ياماما

الزعيم: عايز جنازتي ياولاد الناس تحكي وتتحاكى عنها.. هاتوا المخرج الإيطالي ده اللي إسمه مكافيللى يصورها
علاء وهو يمسك بالألة الحاسبة: هوه حيكلّفنا كتير.. لكن ممكن فى الأخر نلم مبلغ معقول لو خلينا شركة أجنبية تحتكر حق توزيع الفيديو فى أوروبا وأمريكا
الزعيم: عايز أحلى مدفع يشيل النعش ياولاد
جمال: مدفع رشاش؟
سوزي: الهزار مش فى الحاجات دي ياجمال
جمال: آسف ياماما
الزعيم: عايز أدفن فى شرم الشيخ ياولاد جنب أولمرت وشارون
علاء: بلاش كفر مصيلحة يعني؟
الزعيم: لأ كلها براغيت ياعلاء.. وإسم شرم الشيخ كمان أشيك بكتير
إضافة موضوع جديد  إضافة رد