أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > درجة تانية > السقيفة

إضافة موضوع جديد  إضافة رد

قديم 13/03/2009   #1
شب و شيخ الشباب محمد 13
مسجّل
-- اخ طازة --

الصورة الرمزية لـ محمد 13
محمد 13 is offline

نورنا ب:
Mar 2009

إرسال خطاب Yahoo إلى محمد 13
Exclamation اسف على الازعاج

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيكم جميعا
قبل ما ابدأ اتكلم حبيت اوضح لكم انى قرأت شروط الكتابة فى هذا القسم ولكن معرفتش بردوا اعرض مشكلتى فين فانا اسف لو اسلوبى فى عرض الموضوع ممكن يضايق حد
وانا اسف بردوا لانى هطول عليكم ولكن والله ده اقصى اختصار للموضوع
انا اسمى محمد من مصر عندى 20 سنة
مشكلى هى انى من حوالى عدة سنوات بتخيل انى بكلم ناس
والناس دول موجودين فى الواقع مش شخصيات انا بخترعها ولكن الناس دول ما بسمعش ليهم صوت او بشوفهم دى حاجة فى خيالى وساعات بكلمهم فى خيالى وساعات بكلمهم بصوت مسموع وعالى بس مش اوى واضحك كأنهم جالسين معايا يعنى مثلا مرة اكلم واحد صاحبى ومرة اكلم ممثل او ممثلة انا بحبها حتى لو هما اموات او مثلا طبيب نفسانى وانا بحكيله عن مشاكلى وساعات بتخيل انى حققت كل احلامى اللى معرفتش احققها واتعايش مع الحلم وكأنى حققته فعلا و ساعات الاقى نفسى بضحك واهزر بصوت مسموع معاهم وبعد كدة ارجع لتركيزى وصوابى واصدم بالواقع انى لوحدى وساعات تانية الاقى نفسى هادى اوى وحزين بالرغم من انى كنت بضحك من شوية
والغريب انى عمرى ما تخيلت انى بكلم والدى اللى هو توفى من سنة وانا الانسان ده بالذات لو كلمته ممكن يقلل من حزنى عليه بس انا حاسس ان الموضوع ده مش مسببلى مشكلة ده بالعكس انا بحس انا بطلع طاقتى المكبوته فيه واحب اقول ان لما والدى توفى انا فوقت من اللى انا فيه وقعدت حوالى شهر مكلمش حد فى خيالى واعتقد ان الموضوع انتهى على كدة لكن رجع تانى وبسرعة وانا فى قمة حزنى
واحب اضيف انى حزين وعندى اكتئاب ومبنزلش من البيت غير لما احب اصلى فى الجامع حتى الكلية مش بروحها
ولو حبيت اخرج من البيت مش بلاقى حد اخرج معاه بس انا حاسس ان ده شىء طبيعى لانى ماليش اصحاب غير واحد وهو معظم الوقت مش فاضى والباقى مجرد زملاء لكن طبعا اسباب حزنى ده شىء يطول شرحه ومنها اسباب عائلية.

وانا اسف انى طولت عليكم لكن اتمنى ان اجد النصيحة منكم
وياريت حد يقولى ايه هو المرض ده وهل فعلا انا مريض ولا لا
وشكرا
السلام عليكم
قديم 13/03/2009   #2
شب و شيخ الشباب leonardo_dicabreo
عضو

الصورة الرمزية لـ leonardo_dicabreo
leonardo_dicabreo is offline

نورنا ب:
Sep 2008
المطرح:
Chicago

إرسال خطاب ICQ إلى leonardo_dicabreo إرسال خطاب AIM إلى leonardo_dicabreo إرسال خطاب MSN إلى leonardo_dicabreo إرسال خطاب Yahoo إلى leonardo_dicabreo بعات رسالي عبر Skype™ ل  leonardo_dicabreo

يا زلمه انا فكرته فلم اسف على الازعاج !!
بس انته حكيتلي ايش بصير معك بالزبط ؟؟
قديم 13/03/2009   #3
صبيّة و ست الصبايا noor al houda
شبه عضو
-- اخ حرٍك --

الصورة الرمزية لـ noor al houda
noor al houda is offline

نورنا ب:
Mar 2009

انا اعتذر عن الرد السابق واتمنى انك ما انزعجت...
انا برايي يا اخي انك مريض طبعا لانو تصرفاتك مو عادية وانا تاثرت لحالتك كثير وانا مو طبيبة نفسية عشان اجزملك بس من رايي انك تجري تحاليل نفسية حتى تتاكد من انك مريض..واظن حسب علمي انو هالمرض اسمو انفصام الشخصية والله اعلم
قديم 13/03/2009   #4
شب و شيخ الشباب ابو نجبوعضو مساهم
-- مستشــــــــــار --

الصورة الرمزية لـ ابو نجبو
ابو نجبو is offline

نورنا ب:
Dec 2006
المطرح:
瓷器..china

إرسال خطاب MSN إلى ابو نجبو

بسيطة...عروض حالك على مختص نفسي...
أظن انته ممكن تعبرلو عن اللي بيصير معك بشكل أوضح من هون...وهو كمان رح يفهمك أكتر من أي واحد موجود بالاخوية...

معافى ....

اللي بيتو من قزاز .....يبيعو فوراً ...أريحلو

.........

غيبة السبع ...خلّت للندل هيبة

.....

يعني ان لم تكن زئباً....ضروري تكون خروف..!!!!
قديم 13/03/2009   #5
شب و شيخ الشباب محمد 13
مسجّل
-- اخ طازة --

محمد 13 is offline

نورنا ب:
Mar 2009

انا متشكر جدا على اهتمامكم بالرد على الموضوع وجزاكم الله كل خير
قديم 13/03/2009   #6
صبيّة و ست الصبايا sandra
مشرف

الصورة الرمزية لـ sandra
sandra is offline

نورنا ب:
Dec 2007

موضوعك كتير أثر فيني
مجرد مشاركتنا مشكلتك هاد بيعني أنك راغب فعلاً بالتخلص منها وقادر على هالشي
نصيحتي الك متل ما تفضلو فيه البقية الأفضل أنك تروح عند اخصائي نفسي هاد الباب الأضمن لحالتك... ما بعرف كيف وضع الاستشارة النفسية بمصر لكن أهم شي تقدم على هالخطوة ولا تخاف منها أبداً
الحل بإيدك انت وبإرلدتك وتصميمك وأنت قادر على هالشي
إذا في شي تاني بتحب تحاكينا فيه فالموضوع هون الك لأن بصراحة كتير اسئلة عم تدور براسي لكن ما بعرف إذا فيني اطرحها.

// وأنّ حضورك في دمي مسكُ الختام //
قديم 13/03/2009   #7
صبيّة و ست الصبايا متمردة
شبه عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ متمردة
متمردة is offline

نورنا ب:
Jul 2007
المطرح:
........

1-انت لما بتحكي مع هدول الأشخاص بإرادتك ؟ يعني انت بتقرر انو هلأ بدك تقعد وتحكي مع شي حدا؟ ولا هنن لحالن بيطلعوا ع بالك وبتصير تحكي معن ؟
2-الأشخاص انت بتختارهن ولا لأ ؟

يفضل كتير انك تشوف طبيب نفسي ، وتقوي علاقاتك الاجتماعية ، وتمارس أي نوع من أنواع الرياضة : المشي أو الركض كتير مناح لإلك ، ولا تاخد أدوية أبداً ، وحاول تخلي نظام أكلك متوازن ، كتر من البروتين ..

حاول لا تنزوي لحالك بالغرفة ، شوف أفلام اذا ما حبيت تطلع لمكان ، أفلام تكون بتضحك ، اسمع موسيقا هادئة ..
أهم شي انك تطلع من البيت ، يعني اذا ما فيك تعمل ولا شغلة من اللي قلتلك ياهن ، لازم تطلع من البيت..لأنو الانخراط بالعالم دايماً بنسيك همومك ..صدقني ..كون علاقات جديدة ، حتى لو ما عندك ، دور ، بتلاقي ..

هلأ إذا كان الأشخاص اللي بتشوفهن ، مو بإرادتك ، فهاد عالأغلب انفصام شخصية ..ما بعرف أنا . وقتها لازم تشوف طبيب نفسي جيد بسرعة.
لكن إذا بإرادتك ، فهاد شي منيح ، وفيك توقفو بإنك تعمل الأشياء اللي نصحتك فيها .ز
فيني ساعدتك أكتر اذا جاوبت عالأسئلة

بتمنى انك تتخلص من هالشي

"وأغرب ما لقيت من أنواع العبوديات وأشكالها ، العبودية العمياء ، وهي التي توثق حاضر الناس بماضي آبائهم ، وتنيخ نفوسهم أمام تقاليد جدودهم ، وتجعلهم أجساداً جديدة لأرواح عتيقة ، وقبوراً مكلسة لعظام بالية "
جبران خليل جبران
قديم 13/03/2009   #8
صبيّة و ست الصبايا ورده بغداد
عضو
-- مستشــــــــــار --

الصورة الرمزية لـ ورده بغداد
ورده بغداد is offline

نورنا ب:
Apr 2006
المطرح:
في قلب أخويـــــــه

ربي يشافيك يارب

je te vois ke tu es fort sans pleurer ..... et de lamour ni
قديم 13/03/2009   #9
صبيّة و ست الصبايا همس الياسمين
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ همس الياسمين
همس الياسمين is offline

نورنا ب:
Feb 2009
المطرح:
بعالم مليان وحوش

مساء الخير ..
شكرا لثقتك فينا وطرحك لمشكلتك هون بالأخوية , ومتل ماتفضلو لي قبلي لازم تستشير طبيب ..
قريت مرة عن حالة كتير قريبة لحالتك ماتستخف وشوف رأي علم النفس بااقرب وقت ممكن...
عندك أرادة قوية .
بتمنالك كل الخير واهلا فيك دائما

وينك ياملاك ضايع بين البشر
***روحي فاقدة لروحك ***
اشتقتلك
ياشـــــــــــــــام
قديم 14/03/2009   #10
شب و شيخ الشباب محمد 13
مسجّل
-- اخ طازة --

محمد 13 is offline

نورنا ب:
Mar 2009

انا بشوف الناس دول بارادتى وانا اللى بختارهم
وشكرا على اهتمامكم بالموضوع
قديم 14/03/2009   #11
مشرف

الصورة الرمزية لـ sandra
sandra is offline

نورنا ب:
Dec 2007

محمد بشكرك لأنك قبلت بطرح اسئلة هون بالموضوع
سؤالي الك حول متعلق بالأشيا يلي ما قدرت تحققا بحياتك وعم تكون هي محور جديثك مع الأشخاص الوهميين
شو هي الأحلام يلي ما قدرت تحققا بحياتك وشو السبب يلي منعك من تحقيقا

بحب ضيف على الأشيا يلي ذكرتا "المتمردة" من رياضة وتغذية وأشيا تانية
هون بالمنتدى في كتير مواضيع بشتى المجالات ... علمية طبية تاريخية سياسية اجتماعية ترفيهية وغيرو
فيك تعمل طلة عالمواضيع وتحاول ترد عليها وتبدي رأيك فيها وهيك منتعرف عليك أكتر وبتتعرف علينا

اقتباس:
كاتب النص الأصلي : متمردة عرض المشاركة
هلأ إذا كان الأشخاص اللي بتشوفهن ، مو بإرادتك ، فهاد عالأغلب انفصام شخصية ..ما

بس حبيت اسألك سؤال ...حضرتك دكتورة نفسية ؟

قديم 14/03/2009   #12
صبيّة و ست الصبايا متمردة
شبه عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ متمردة
متمردة is offline

نورنا ب:
Jul 2007
المطرح:
........

اقتباس:
انا بشوف الناس دول بارادتى وانا اللى بختارهم
ممتاز ، معناتها بس ريح حالك واندمج بالعالم أكتر ..وحاول اتطبق النصائح اللي عطيناك ياها

اقتباس:
بس حبيت اسألك سؤال ...حضرتك دكتورة نفسية ؟

لو كنت دكتورة نفسية كنت كتبت "ما بعرف أنا " ؟؟؟
بس حسب معلوماتي عن انفصام الشخصية ، شخصت ، يعني تشخيص مواطنة جاهلة بعلم النفس ، عندها شوية معلومات عم تقسم فين ..؟؟؟؟؟؟؟

قديم 14/03/2009   #13
شب و شيخ الشباب اللامنتمي
عضو
-- مستشــــــــــار --

الصورة الرمزية لـ اللامنتمي
اللامنتمي is offline

نورنا ب:
Sep 2007
المطرح:
في عينيها !

صديقي مُحَمّد

لقد وقفتُ مُطولاً أمام ما يَعتريكَ من هواجس وَ رؤى

وَ لي تساؤلاتٌ بسيطة

هل تـُحب عُزلتك ؟

في أي الأوقات تظهرُ هذهِ الرؤى ؟

ماهيَ حالتكَ النفسية تكون قبل أن تظهر ؟

هل جربتَ أن تتجاهل هؤلاء الأشخاص ؟

هل كان هُناك تواصل مادي بينكَ وَ بينهم , هل لمستهم ؟

أنتَ الآن ترى هذهِ الرؤى وَ كأنها شيء مُريح وَ غريب وَ جميل

لكنها قد تسيطر على حياتك كُلها مع مرور الوقت وَ لا تعود إنسان مفهوم " طبيعي " بالنسبة للآخرين

أنتظر ردك صديقي مُحمّد

دمّتَ بود ,.

" أعطني سـَريراً وكِتاباً تكونُ قد أعطيتني سـَعادتي "
قديم 14/03/2009   #14
مشرف

الصورة الرمزية لـ sandra
sandra is offline

نورنا ب:
Dec 2007

اقتباس:

بس حسب معلوماتي عن انفصام الشخصية ، شخصت ، يعني تشخيص مواطنة جاهلة بعلم النفس ، عندها شوية معلومات عم تقسم فين ..؟؟؟؟؟؟؟

بصراحة لأن تفاجأت من العبارة يلي كنت مقتبستا حول تشخيصك بأن الوضع هو انفصام
ما خطرلي أبداً يكون يعني هيك الوضع لما قريت مشاركة محمد
التشخيص النفسي ليس بالأمر السهل أبداً
وحتى لو خطرلي احتمالات..... بعتقد غلط كتير كبير قولو ولسا ما عندي معلومات كافية وماني واثقة
ويا هلا فيكي دايماً
قديم 14/03/2009   #15
شب و شيخ الشباب اللامنتمي
عضو
-- مستشــــــــــار --

الصورة الرمزية لـ اللامنتمي
اللامنتمي is offline

نورنا ب:
Sep 2007
المطرح:
في عينيها !

اقتباس:

صديقتي المُتمردة

لا نستطيع تقييم الآخر من خلال معلوماتنا الضيئلة المُكتسبة من الحياة

أرجو الحذر من إصدار أي حُكم على الآخر في المرة المُقبلة

كوني بخير ,.

قديم 14/03/2009   #16
شب و شيخ الشباب محمد 13
مسجّل
-- اخ طازة --

محمد 13 is offline

نورنا ب:
Mar 2009

انا طبعا هرد على تساؤلاتكم بس الموضوع محتاج شوية وقت بسيط حتى ارتب افكارى والخصها واكتبها بصورة واضحة ومرتبة بعض الشىء بالكتير على بكرة بأذن الله
وجزاكم الله كل خير
قديم 14/03/2009   #17
شب و شيخ الشباب محمد 13
مسجّل
-- اخ طازة --

محمد 13 is offline

نورنا ب:
Mar 2009

فى البداية وقبل ما اجيبكم على التساؤلات حبيت اعرفكم انى بشعر بخجل شديد من اللى انا بعمله
لان مش من طبعى انى احكى لاى انسان عن مشاكلى الخاصة ولكن الدافع اللى خلانى اعمل كدة ان مافيش حد فى المنتدى يعرفى وارجوا ان الكلمة دى متزعلش حد واحنا بأذن الله هنكون اصدقاء
اولا تساؤلات صدبقى الامنتمى
1-هل تـُحب عُزلتك ؟
انا لا احب العزلة واتمنى انى اخرج منها
2-في أي الأوقات تظهرُ هذهِ الرؤى ؟
فى اى وقت واحب اوضح انى لا بشوف ولا بسمع حد كله فى خيالى (ذهنى) فقط بس ممكن تظهر بعد
ما اشوف حاجة فى التليفزيون او الكمبيوتر سواء فيلم او اى حاجة بمعنى اصح بتخيل انى بكلم الناس
اللى لسة شايفهم
3 ماهيَ حالتكَ النفسية تكون قبل أن تظهر ؟
عادى زى اى وقت لا توجد حالة معينة
هل جربتَ أن تتجاهل هؤلاء الأشخاص ؟
اكيد بجرب بس انا مش بحب اعمل كدة حتى لااعود مرة اخرى لعزلتى
هل كان هُناك تواصل مادي بينكَ وَ بينهم , هل لمستهم ؟
لا انا لا ارى ولا اسمع ولا المس حد منهم
وانا اتفق معاك فى انها قد تسيطر على حياتى
لانى احيانا اجدها عائقا كبيرا عند مذاكرتى
بس حقيقة انا شايف ان الموضوع ده كان بيقل الا حد ما عندما كنت بخرج واندمج مع الناس ولكن لم ينقطع ولكن تقل
اوقاته
قديم 14/03/2009   #18
شب و شيخ الشباب محمد 13
مسجّل
-- اخ طازة --

محمد 13 is offline

نورنا ب:
Mar 2009

اجاباتى الان على تساؤلات الاخت sandra
بنسبة كبيرة جدا الاشياء اللى ما قدرت احققها فى حياتى هى محور حديثى مع هؤلاء الاشخاص
ولكن بدون قصد بمعنى انى لما برجع لصوابى اجد انى فعلا كنت اتمنى ان افعل ما تخيلته
حيث اجد الفكرة خطرت على بالى وبدون مقدمات(وقد تكون المقدمات انى رايت فيلم ما واثار ذلك الفيلم ذهنى فتخيلك انى البطل مثلا) ولكن ذلك ايضا بارادتى فاذا كنت اريد ان انام مثلا فيمكننى انا اتخلص من ذلك الوهم بانى اتركه الى غد ولكن معظم احلامى قبل النوم تكون بدون كلام منى ولكن يدور الحوار فى ذهنى واحب اضيف انى لايمكن انى افعل مثل ذلك وانا فى مكان عام او فى حد جالس قريب منى وبذلك انا ممكن اقولك انى تخيلت كل الاشياء اللى كان نفسى فيها

وبالنسبة للاحلام نفسها قد تكون كثيرة ولكن اهم حلم كنت اتمناه ان يكون لى عقل رياضى قوى (الرياضيات والعلوم )
مثل اخواتى هذا العقل له اهمية كبيرة منها ان يكون لى ثقة فى نفسى وهذه الثقة تمكنى من دخول كلية الهندسة وهى حلم عمرى منذ الصغر قد يجد البعض منكم واذا ما كان جميعكم ان الموضوع تافه
ولكن احب ان اقول ان لم يكن لى فى حياتى حلم غير ذلك الحلم ولم استطع تحقيقه
المشكلة ليست هنا بالتحديد ولكن المشكلة تكمن فى السبب الاتى :
اننى فقدت الثقة فى عقلى تماما من الناحية العلمية ومنها فقدت الثقة فى نفسى بشكل عام
والسبب فى فقدانى الثقة فى عقلى هى الاسرة ابى وامى واخواتى منذ الصغر وخاصة الاب والام
منذ الصغر وهما يقولان لى اخواتك اذكى منك شد حيلك فى المذاكرة وكأنى لما هسمع الكلام ده منهم انا هذاكر اكتر
واخواتى اصبحوا يقولوا لى ذلك واصبح ذلك يوثر فى نفسى كثيرا ويفقدنى الثقة فى عقلى حتى وصلت الى الثانوية العامة ومازالوا يقولون ذلك وعندها كنت فقدت الثقة فى نفسى تماما حتى اصبحت عندما ارى مسألة رياضية معقدة بعض الشىء لا افكر فيها اصلا وهذا ينطبق على المواد العلمية بصفة عامة حتى دخلت كلية التجارة وانا لا اريدها والمزعج لى انى مازلت لا اثق فى عقلى ويؤثر ذلك على دراستى كثيرا وعلى حياتى بصفة عامة
فمن الصعب على الانسان ان يرى حلمه امام عينه كل يوم صباحا ومساء ولكن لم يستطيع من تحقيقه لان اخواتى فى كلية الهندسة
واحب ان اضيف انى والله لااغير من اخواتى تماما واحب لهم الخير دائما هم وجميع الناس ولا ارفع المسؤلية عن نفسى فأنى اعرف انى قصرت فى تحقيق حلمى ولكن المشكلة فى حياتى الان القائمة على عدم ثقتى فى عقلى وفى نفسى ولكن فى نفس الوقت انا لا استطيع ان اغفر لهم ودائما اتذكر كلامهم الجارح لى وانى اعرف انهم لا يقصدون ويعتقدون بذلك انهم يزيدون حماسى
واحب ان اضيف ايضا انى والله كنت من اذكى الطلاب فى المدرسة وكان يظهر ذلك من خلال المسابقات والمجموع
ولكن ذكائى بدا يقل بالتدريج وانا اعترف ايضا انهم اذكى منى ولكن ليس معنى ذلك انى غبى وصراحة انى لا استطيع ان اقول ان قدراتى الطبيعية تؤهلنى من تحقيق احلامى ولا لا فأنا كنت من هواتة التميز فى الصغر ولكن الان لا اجد فى نفسى اى موهبة او تميز وخاصة انى استبعدت التميز فى الدراسة ودائما انظر اليهم ولكنى لا استطيع ان اقول لهم انتم السبب لفعلكم كذا وكذا فكبريائى وكرامتى تمنعنى من ذلك وعمرى ما قولت الكلام ده لحد
انا اسف طبعا لانى طولت عليكم بس عاوز اقول انى حسيت براحة شوية لما حكيت الكلام ده لانى اول مرة اقوله
وشكرا
إضافة موضوع جديد  إضافة رد