أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > مجتمع > المنتديات الروحية > حوار الاديان

قديم 26/10/2005   #37
شب و شيخ الشباب أبومريم
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ أبومريم
أبومريم is offline

نورنا ب:
Jun 2005
المطرح:
مصر المحروسة

الأخ أنجيلو بدون الدخول في أحاديث وكلام قديم تكلمنا فيه كثير هنا

لو كان لك إستفسارات عن أحاديث فأرجو فتح موضوع خاص للرد عليه

نحن كلامنا هنا عن حادثه خاصة حدثت ونحلل ما فيها من وجهة نظر المحبين للوطن المصري
ليس المصري فحسب بل الوطن العربي ككل

اقتباس:
موضوع الطالب الغبي الذي طعن الراهبة والمحامي فهو عمل فردي و الإسلام بريء من هذا العمل فلا تنسبوه للإسلام
جميل حضرتك اعتبرت هذا الطالب غبيا ويعتبر مش مسلم طيب فى واحد مسلم قال هنا اسمة عبد الرحمن رحيم قال عنة طلبك غير مستجاب ، لان خروج الانسان من الديانة الاسلامية (تكفيره لا سمح الله ) لها شروط قاسية جدا وليس من السهل فعل ذلك ، وبالتالي سيبقى هذا الانسان البطل مسلم سواء رضي من رضي وزعل من زعل.
لقد قرأت مداخلت الأخ ولم يقول عنه أنه بطل ولا حاجة
وأنا لم أقول أنه كافر لأن التكفير عندنا في الإسلام ليس سهلا

كل ما أقوله أن عمله ليس باسم الإسلام والإسلام برئ من هذا العمل

سؤال ليك يا أخ أنجيلوا إذا قام شخص مسيحي بنفس العمل هل ستطردونه من الديانة المسيحية وتقولون أنه كافر

هل يكفيك أن يقول النبي صلى الله عليه وسلم "من آذى ذميا (مسيحيا) فأنا حجيجه يوم القيامة"
أي أن الرسول يهاجم من يؤذي أي مسيحي

وبالتأكيد هذا الفاشل سوف يلقى عقابه في الدنيا والآخرة

ولا يخفى عليك يا أخ أنجيلو أن الشعب المصري في عادة سيئة جدا وهي الجري وراء الشعارات سواء كان مسيحي أو مسلم

فأنا أستطيع أن أقول أن على الأقل 75% ممن شاركوا في المظاهرة لم يروا المسرحية أساسا

ثانيا :حضرتك بتقول الموضوع بدأ بمسرحية مستفزة قامت بتنظيمها كنيسة مار جرجس بالإسكندرية
اقتباس:
هذة كانت مسرحية تتكلم عن الجماعات الاسلامية الارهابية غير ذلك الفنانين عملو مسرحيات اكثر واستفز من ذلك للاسلام وامثلها الممثل عادل امام يا اخى اتفرج على مسرحياتة وافلامة وروحو اعملو مظاهرات قدامة احسن متتشطرو وتحرقو كنايس وتقتلو ناس بريئة وكمان هذة المسرحية معروضة بداخل كنيسة وليست معروضة فى العالم العربى كلة
لا لا
أنا بقولك المسرحية عندي حاليا في البيت
تحب أجيبلك نصوص من المسرحية فيها قمة الإستهزاء والسخرية
هل رأيتهم كيف يقرأون القرآن ويضحكون عليه ويفسرون كلام القرآن بمزاجهم

أما عن مسرحيات عادل إمام وأفلامه فهي فعلا تتكلم عن نموذجين من الإسلام
النموذج المتشدد الذي يفسر القرآن على هواه
النموذج المعتدل الذي يفهم القرآن والإسلام حقا

فهذا لا غبار عليه

أما مسرحيتكم الغبية فهي عرضت أن الإسلام كله ما هو إلا حفنة من الإرهابيين ورسولهم الإرهابي كلهم يجب على العالم التخلص منهم حتى يستريح العالم

فلا تساوي بين هذا وذاك

اقتباس:
انا نفسى اعرف اعرف يقدم لية سيدنا البابا بتقديم اعتزار ماذا فعل من اجل الاعتزار ؟؟؟ دة منع عرض المسرحية وحضرتك بتقول يد خفية الذى نشرت المسرحية
الإعتذار عن الإهمال
من الذي نشر هذه المسرحية بعد عامين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقديم المسئول عن نشرها مرة أخرى للمحاكمة
أليس هذا كله عدل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من الذي بدأ بالإساءة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل رأى المسيحيين من المسلمين ما يسيئ لهم بهذه الطريقة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اقتباس:
والامن المصرى لا يمنع المسلمين من دخول الصلاة زى محضرتك بتقول
يا عزيزي أنت تتكلم ما شاهد عيان
رافقت الموضوع منذ بدايته
منذ أن عرضت المسرحية في أول مرة وأنا أعلم بالأمر
وأول نشر للإسطوانة وصلني
الأمن قام بعمل كردون كامل حول الكنيسة والمسجد لمنع المتظاهرين من التجمع

المهم أن الحل كان بيد من أخطأ ولكنه تقاعس
فليتحمل الجميع تبعات هذا الموقف

وليرحمنا الله جميعا

لبيروت....من قلبي سلام لبيروت
لا يزال المرء عالما ما طلب العلم ....... فإذا ظن أنه علم فقد جهل
لا تناقش غبيا ......... لأن الناس لن يعرفوا أيكما الغبي

قديم 26/10/2005   #38
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

الصورة الرمزية لـ Anggelo
Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

إرسال خطاب MSN إلى Anggelo إرسال خطاب Yahoo إلى Anggelo

يك وحشة يا حج ابو مريم
اولا يا حج انا عايزك تعرف حاجة واحدة بس فى الاول مصر دى بلدنا كلنا وبلدنا احنا قبل منكم وبنحبها جدا ومنرداش يحصل فيها اي اذى دى فى الاول خالص كانت ملك الاقباط يعنى الاقباط هما المصرين الاصلين واكيد بنحبها اكثر منكم انا قلت كدة بس علشان بلاحظ عليك وعلى معظم المسلمين ان مصر دى احنا بنكرها و عايزنها تتحرق ويحصل فيها فتنة وبنكرها هذا الكلام خطا احنا اكتر ناس عايزنها تبقا احلى بلد
المهم انا اسف انى ادخلت فى احاديث وكدة بس انا بلاقى فى كلام الحج عبد الرحيم تناقض كبير بينة وبين دينة يعنى من كلامة متفهمش هو مسلم ولا من ديانة تانية واحنا فعلا بنتكلم عن حادث وعايزنة يخلص بمحبة بين الطرفين
حضرتك بتقول لقد قرأت مداخلت الأخ ولم يقول عنه أنه بطل ولا حاجة
وأنا لم أقول أنه كافر لأن التكفير عندنا في الإسلام ليس سهلا

كل ما أقوله أن عمله ليس باسم الإسلام والإسلام برئ من هذا العمل
انا عايز افهم اصل هى العملية مش حكاية انا لقيت كلمتين رحت مسكت عليهم وزنقتة وكدة لا يا حج ابو مريم هو قال علية بطلا وهذا واضح جدا واي شخص فى المنتدى شاهد بكدة بس انا حبيت افهم حكاية بطل دى؟وانة مسلم بطلا هو قال وبالتالي سيبقى هذا الانسان البطل مسلم سواء رضي من رضي وزعل من زعل انا فهمت انة مسلم بطلا وسيزل مسلم بطلا رضى من رضى وزعل من زعل دة النا فهمتة يمكن انا فهمتة غلط لو غلط يبقا انا اسف
حضرتك سالتنى.سؤال ليك يا أخ أنجيلوا إذا قام شخص مسيحي بنفس العمل هل ستطردونه من الديانة المسيحية وتقولون أنه كافر
لا طبعا ولاكن هياخد عقابة ولية فرصة انة يندم على خطيتة ويطلب من ربنا التوبة انا مش معترض على كدة انا معترض انة هيفضل انسانا بطلا وبطل لية من اجل انة قتل راهبة هل هذا العمل يعمل من انسانا بطلا ياااااا دة الرهبات فى مصر وفى كل العالم هيتقتلو علشان الناس كلها تبقا ابطال
حضرتك قلت هل يكفيك أن يقول النبي صلى الله عليه وسلم "من آذى ذميا (مسيحيا) فأنا حجيجه يوم القيامة
"
أي أن الرسول يهاجم من يؤذي أي مسيحي
انا مش عارف الصراحة مرة القى رسول الاسلام بيحب المسيحين ولا اكراه فى الدين ومرة القية بيقول قاتلو وحاربو واطردو النصارى واليهود انا حاسس ان فى تناقضات كتيرة فى الاسلام بس دة مش موضعنا يا عم الحج احنا خلينا فى القضية احسن
فأنا أستطيع أن أقول أن على الأقل 75% ممن شاركوا في المظاهرة لم يروا المسرحية أساسا

loooooooooooooooool
لا لا
أنا بقولك المسرحية عندي حاليا في البيت
تحب أجيبلك نصوص من المسرحية فيها قمة الإستهزاء والسخرية
هل رأيتهم كيف يقرأون القرآن ويضحكون عليه ويفسرون كلام القرآن بمزاجهم
انا الصراحة مشفتش غير الجزء الوحيد الذى يتكلم عن الاسلام ومشفتهاش كلها لو عندك نزلها بس يا اخى هذة مسرحية شباب فى المرحلة الثانوية وكانت بداخل كنيسة يعنى لا يراها اي مسلم وبعدين يا اخى الحبيت لو جت على التفاسير وجت على السخرية اتفرج على فيلم بحب السيما شوف ليلى علوى بتلعن الدين المسيحى ومحمود حمادة يصلى بطريقة سخرية لربنا وخناقات جوة الكنيسة غير الممثلة مش فاكر اسمة بظبت بس هى بنت الممثلة زيزى مصطفى شوف يا اخى بتعمل اية بداخل الكنيسة وغيرة وغيرة وغيرة سؤالى ليك هنا يا اخ ابو مريم لو كانت هذة فى المسجد ومسلمين ماذا تفعل ؟؟؟
حضرتك بتقول أما عن مسرحيات عادل إمام وأفلامه فهي فعلا تتكلم عن نموذجين من الإسلام

النموذج المتشدد الذي يفسر القرآن على هواه
النموذج المعتدل الذي يفهم القرآن والإسلام حقا
هههههه فين دة طيب انت مثلا اقل حاجة لية مسرحية الواد سيد الشغال فى حكاية المحلل وهو يقول لابد ان ادخل بيها غير مئات الافلام والمسرحيات الصراحة انا بلاحظ فى الممثل دة ان كل فيلم لازم يترىء على حاجة فى الاسلام هل انت تلاحظ مثلى؟
حضرتك بتقول عتذار عن الإهمال

من الذي نشر هذه المسرحية بعد عامين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقديم المسئول عن نشرها مرة أخرى للمحاكمة
أليس هذا كله عدل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من الذي بدأ بالإساءة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل رأى المسيحيين من المسلمين ما يسيئ لهم بهذه الطريقة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حضرتك بضحكنى اهمال اية بس هو اهمل اية بظبت
وبتسال من هو البدا بالاساءة ياااااااااااااااااااااااا اااااااااا ياراجل حرام عليك شوف المسلمين عملو اية فى الحوادث الماضية فى بعض المحلات الكبرى فى مصر اي بنت مسيحية تدخل يقولة لية كسبتى جايزة ياريت تمضى وتمضى وهو اعلان انها اسلمت وتبقا اسلمت ولو حتى تراجعت على كدة تتقتل وطبعا انت عارف لية علشان فى الاسلام من بدل دينة اقتلوة غير كدة وكدة خطف مرات اب كاهن وغير كدة هضم دير بطمس غير انى شفت بنفسى شهيد صغير عندة 14 سنة اتقتل من رجال الامن والافلام والتمسليات ولاكن الرد دائما عندنا هو الصلاة من اجلكم وان ربنا يغفرلكم كل دة ويعرفكم الطريق الحقيقى صدقنى دة مش كلام وبس احنا بنحبكم دة ربنا قالنا حبو اعدائكم مش هنحب اخواتنا انا مش بكتب الموضوع دة علشان عايز انتقم ولا اشتم ولا حاجة من كدة لا انا كاتب الموضوع دة علشان افهمكم الاسلام دة اية وافعالهم اية مش اكتر؟

يا عزيزي أنت تتكلم ما شاهد عيان

رافقت الموضوع منذ بدايته

منذ أن عرضت المسرحية في أول مرة وأنا أعلم بالأمر
وأول نشر للإسطوانة وصلني
الأمن قام بعمل كردون كامل حول الكنيسة والمسجد لمنع المتظاهرين من التجمع

المهم أن الحل كان بيد من أخطأ ولكنه تقاعس

فليتحمل الجميع تبعات هذا الموقف
يا اخى انا متاكد من كلامى لانى انا فى اسكندرية ومتابع كل حاجة هناك ومتاكد وعلى مسؤليتى
شكرا بس كان ليا بس عندكم طلب ازاى اعمل اقتباس على كذا حاجة او جزء من مشاركة انا اسف هتعبكم علشان كمان اعرف ارد بسرعة
تحياتى ليكم

WWW.7dsa.COM

قديم 26/10/2005   #39
شب و شيخ الشباب أبومريم
عضو
-- زعيـــــــم --

أبومريم is offline

نورنا ب:
Jun 2005
المطرح:
مصر المحروسة

اقتباس:
وبلدنا احنا قبل منكم
طيب يا عم اعتبرنا ضيوف عندكم

اقتباس:
وسيتم تقديم شكوى عاجله للجهات الدوليه
هذا هو حبكم للبلد؟؟؟؟؟
تنادون على الغرب للتدخل علشان بيحبوكم؟؟؟؟؟
فعلا انتوا بتحبوا البلد جدا
بس صدقني بكررها مش هينفعوكم معانا في مصر
مصر دي لها كيان خاص عند كل كلاب الغرب واللي ماشيين وراهم من امثال زكريا بطرس

اقتباس:
لا طبعا ولاكن هياخد عقابة
وعندنا هياخد عقابه

اقتباس:
هههههه فين دة طيب انت مثلا اقل حاجة لية مسرحية الواد سيد الشغال فى حكاية المحلل وهو يقول لابد ان ادخل بيها غير مئات الافلام والمسرحيات الصراحة انا بلاحظ فى الممثل دة ان كل فيلم لازم يترىء على حاجة فى الاسلام هل انت تلاحظ مثلى؟
بجد انت تضحك
ومين قالك انه لما يقول "لابد أن أدخل بكي" انه كدة بيستهزأ من الإسلام؟؟؟؟؟ ههههههه
دا بيتكلم عن واحد جاهل اسمه الواد سيد الشغال

مش ماسك القرآن وبيقول "الكتاب بتاع محمد دا مليان متناقضات"

اقتباس:
مش عارف الصراحة مرة القى رسول الاسلام بيحب المسيحين ولا اكراه فى الدين ومرة القية بيقول قاتلو وحاربو واطردو النصارى واليهود انا حاسس ان فى تناقضات كتيرة فى الاسلام بس دة مش موضعنا يا عم الحج احنا خلينا فى القضية احسن
هذا للفهم المنقوص والمتحدي للإسلام
ولك أن تفتح موضوع وتسأل ونحن نجيبك

اقتباس:
ياراجل حرام عليك شوف المسلمين عملو اية فى الحوادث الماضية فى بعض المحلات الكبرى فى مصر اي بنت مسيحية تدخل يقولة لية كسبتى جايزة ياريت تمضى وتمضى وهو اعلان انها اسلمت وتبقا اسلمت ولو حتى تراجعت على كدة تتقتل
هو انت منهم يا عم انجيلو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو انت من اللي بقلدوا مت غير ما يفهموا حاجة؟؟؟؟

طيب بالعقل
المسلمين حوالي فوق الستين مليون
والمسيحيين أقل من العشر مليون
محتاجين احنا حتة مسيحي ولا حتة مسيحية تدخل الإسلام وتشرفه؟؟؟؟؟؟
معلش أنا مش قصدي الاستهزاء
بس ايه الفائدة العائدة على الإسلام والمسلمين من دخول حد في الإسلام؟؟؟؟

بيضحكوا عليكم بالكلام دا أحسن تشكوا في دينكم لما تعرفوا ان المسيحيين بيدخلوا الإسلام

وشكرا

قديم 26/10/2005   #40
شب و شيخ الشباب أبومريم
عضو
-- زعيـــــــم --

أبومريم is offline

نورنا ب:
Jun 2005
المطرح:
مصر المحروسة

للرد مع وجود اقتباسات عديدة

اضغط على زر "إرسال رد جديد" في أسفل الصفحة
ستجد صفحة الرد على المشاركة فتحت لك
ستجد مربع نصي مفتوح أمامك للكتابة فيه

يمكنك نسخ الكلام الذي تريد اقتباسه من أي مشاركة
ثم تقوم بلصقة في مربع النص
ثم تختار هذا الكلام الذي لصقته
وتضغط على زر "[إقتباس]" الموجود في أعلى مربع النص

ستجد أن الكلام الذي اخترته قد تحول لاقتباس

قديم 26/10/2005   #41
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

طيب يا عم اعتبرنا ضيوف عندكم
يا سيدى منتو ضيوفنا معزازين مكرمين وبتاكلو لحمة وبتشروبة شاى كمان
هذا هو حبكم للبلد؟؟؟؟؟
تنادون على الغرب للتدخل علشان بيحبوكم؟؟؟؟؟
فعلا انتوا بتحبوا البلد جدا
بس صدقني بكررها مش هينفعوكم معانا في مصر
مصر دي لها كيان خاص عند كل كلاب الغرب واللي ماشيين وراهم من امثال زكريا بطرس

اولا النا حطة دة واحد مسيحى تركى باعت هذة الرسالة انا عليا بس حبيبى اي خبر بجيبة هنا علشان كلة يعرفة يعنى مش احنا القلنا هما القالة كدة لانهم لقو المسيحين مضهدين ثانيا انت مش هتعمل كدة لو انت مثلا هاجم عليك التطار مش كل المسلمين هيساعدوك وهيقولو اكثر من الكلام دة التطار بتاع 2005
ثانيا ياريت تتكلم باحترام شوية لية دايما سبابين وشتامين ما اكيد انتم طالعين قدوة لرسول الاسلام انت زعلان من ابونا ذكريا يعنى علشان المسلمين بيتنصرو على يدة ؟؟؟؟ معلش يا ابو مريم انشاء اللة انت ومريم تتعمدو قريب قوى وربنا يفتح قلبك
بجد انت تضحك
ومين قالك انه لما يقول "لابد أن أدخل بكي" انه كدة بيستهزأ من الإسلام؟؟؟؟؟ ههههههه
دا بيتكلم عن واحد جاهل اسمه الواد سيد الشغال

مش ماسك القرآن وبيقول "الكتاب بتاع محمد دا مليان متناقضات"

انا مش عايز بقا اخش فى المسلم يتجوز ولو طلق 3 مرات لابد من ان يكون محلل هل كلامى خطا هل هذا غير صحيح عادل امام الراجل هو والمازوون بيشرحو لبعض لابد ان ادخل بكى انا مش عايو اخش فى الدين قوى بس باينة قوووى الهى تريقة وفين التفسير الغلط دة بس ولو سيد الشغال جاهل ازن(كل المسلمين جهلا)
خلاص لينا موضوع نتكلم فية عن الاسلاميات فى موضوع تانى
هو انت منهم يا عم انجيلو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو انت من اللي بقلدوا مت غير ما يفهموا حاجة؟؟؟؟

طيب بالعقل
المسلمين حوالي فوق الستين مليون
والمسيحيين أقل من العشر مليون
محتاجين احنا حتة مسيحي ولا حتة مسيحية تدخل الإسلام وتشرفه؟؟؟؟؟؟
معلش أنا مش قصدي الاستهزاء
بس ايه الفائدة العائدة على الإسلام والمسلمين من دخول حد في الإسلام؟؟؟؟

بيضحكوا عليكم بالكلام دا أحسن تشكوا في دينكم لما تعرفوا ان المسيحيين بيدخلوا الإسلام

بتقولى المسلمين حوالى فوق الستين مليون وبالعقل مش هتخافو من حتت مسيحية ولا مسيحى
يا اخى المسلمين خايفييين بيلاقو ناس قدام عنيها بتتنصر كتيييير مثلا على يد ابونا ذكريا بطرس شوفت انت من غيزك منة بتشتمة فا الفوق ستين مليون دول كلهم لازم يعملو كدة يا راجل دة قانون فى مصر اي كنيسة تتبنى لازم جنبها جامع لماذا علشان خايفين لا المسيحين يبشرو وعدد المتنصرين يذداد

قديم 26/10/2005   #42
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

معملش اقتباس

قديم 26/10/2005   #43
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

افتراضي حكومه مصر الاخوانيه تكشف عن وجهها

حكومه مصر الاخوانيه تكشف عن وجهها

وسقطت الاقنعه وفضح الجانى نفسه.. هكذا كان كشف الغطاء عن تحالف حكومه الشر ممثله فى حسنى مبارك الرئيس المؤمن وجماعه الاخوان المسلمين رأس الحيه والخارج من عباءتها كل التنظيمات الارهابيه ..

نظمت هذه الحركه الارهابيه مظاهرات فى شوارع القاهره تعلن خلالها شعار جديد الا وهو (احنا مين .. احنا مين... احنا الاخوان المسلمين )

واعترف الناطق بأسم الجماعه ان الحكومه سهلت عليهم هذه المظاهرات بل افرجت عن المعتقلين منهم لخوض الانتخابات

هل ستظل يا قبطى تظن ان حسنى مبارك كان خير اختيار لرئيس الجمهوريه ... لابد من تكاتف الاقباط معا وبأسرع وقت ومحاوله رد المكيده التى رسمت لنا

وهذه هى المقاله

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -

الإخوان يتظاهرون للمرة الأولى علنا لدعم مرشحيهم في الانتخابات

المصريون : بتاريخ 24 - 10 - 2005

نظمت جماعة الإخوان المسلمين ، للمرة الأولى ، مسيرات انتخابية في مختلف أنحاء القاهرة لدعم مرشحي الجماعة في الانتخابات البرلمانية المقبلة ، والتي يشارك فيها أكثر من 150 مرشحا للجماعة ، التي تسعى لمضاعفة عدد مقاعدها في البرلمان والوصول به إلى ما بين 50 إلى 60 مقعدا .

وكان المئات من عناصر ونشطاء الجماعة قد نظموا مسيرة يوم الخميس الماضي في منطقة مدينة نصر ، حيث تخوض الدكتورة مكارم الديري مرشحة الجماعة الانتخابات بالدائرة على مقعد الفئات .

وردد نحو 600 رجل وامرأة وطفل فيما مروا عبر مناطق تعيش فيها الطبقة المتوسطة والعاملة في حي مصر الجديدة بشمال القاهرة شعار "إحنا مين.. إحنا مين.. إحنا الإخوان المسلمين." ، "نصون العهد ونرعى الذمة للأقباط أبناء الامة".

ووزع نشطاء بيانات دعائية على المارة ورواد المقاهي ، والذين بدوا مهتمين بالمسيرة التي تعتبر حدثا غير معتاد في الانتخابات البرلمانية.

وتتيح السلطات للإخوان المسلمين حرية حركة غير معتادة في حملة الانتخابات البرلمانية إذ أطلقت سراح نشطاء الجماعة بدلا من اعتقالهم ولم تعرقل حملتهم الانتخابية.

من جانبه ، قال نائب المرشد العام للإخوان المسلمين محمد حبيب إن "المسيرة من أوقع الأشياء التي تجذب أنظار وانتباه الناس" مضيفا أن المرشحين ينظمون مسيرات مشابهة في جميع الدوائر الانتخابية.

من ناحية أخرى ، من المقرر أن ينظم مرشحو الجماعة مساء أمس أربع مسيرات في عدد من دوائر القاهرة ، حيث يخرج الدكتور جمال عبد السلام على رأس مسيرةٍ في شوارعِ قصر النيل والزمالك وهي الدائرة المرشح فيها لمقعد الفئات، في الوقت الذي يتحرك المرشح جمال حنفي في مسيرةٍ بين أهالي دائرة عابدين المرشح فيها لمقعد الفئات.

وتُنظَّم مسيرة أخرى لعادل حامد مرشح الإخوان لمقعد العمال في دائرة السيدة زينب، بينما تعد مسيرة المهندس أحمد جمعة المرشح لمقعد العمال في دائرة باب الشعرية .

قديم 26/10/2005   #44
شب و شيخ الشباب أبومريم
عضو
-- زعيـــــــم --

أبومريم is offline

نورنا ب:
Jun 2005
المطرح:
مصر المحروسة

اقتباس:
يا اخى المسلمين خايفييين بيلاقو ناس قدام عنيها بتتنصر كتيييير مثلا على يد ابونا ذكريا بطرس شوفت انت من غيزك منة بتشتمة فا الفوق ستين مليون دول كلهم لازم يعملو كدة يا راجل دة قانون فى مصر اي كنيسة تتبنى لازم جنبها جامع لماذا علشان خايفين لا المسيحين يبشرو وعدد المتنصرين يذداد

حقيقي مش قادر أمسك نفسي من الضحك

ما لكش عندي غير رد واحد فقط

موتوا بغيظكم

مصر ستبقى إسلامية
رغم أنف زكريا بطرس ورغم أنف شنودة ورغم أنف الفاتيكان والبتنجان

وستبقون أقلية

واللي حصل يوم الجمعة كان مجرد قرصة ودن ليكم وإذا إتكررت هتشوفوا إيه اللى هيحصلكوا

ولكن مع كل ما تفعلونه من حرب باردة سيبقى المسلمون على مبادئهم في التسامح وسيعاملونكم بالحسنى طالما أنكم محترمين
أما لو حصل منكم قلة أدب هتاخدوا على راسكم
وشكرا

قديم 26/10/2005   #45
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

اقتباس:
حقيقي مش قادر أمسك نفسي من الضحك

تلاقيك اتفرجت على مسرحية الواد سيد الشغال
اقتباس:
مصر ستبقى إسلامية
رغم أنف زكريا بطرس ورغم أنف شنودة ورغم أنف الفاتيكان والبتنجان

وستبقون أقلية

يا راجل اهدة دة بنت مريم على وش جواز وهتخلف وهتبقا جد انت محسسنى يا ابو مريم ان انا الاهلى وانت الزمالك ومين هيجيب اجوال اكتر المسالة حبيبى مش بالعدد طيب منتا لو حسبتة على العالم هتلاقى المسيحين اكتر بكتييير اهم شىء الايماااان بالدين الحقيقى اليوجد فية ديما سلام ومحبة وليست قتال واطرد النصارى وادفع الجزية وحروب ودم وسيوووووف
اقتباس:
واللي حصل يوم الجمعة كان مجرد قرصة ودن ليكم وإذا إتكررت هتشوفوا إيه اللى هيحصلكوا
مش هقولك غير كلمتين ربنا يشفيك
ولكن مع كل ما تفعلونه من حرب باردة سيبقى المسلمون على مبادئهم في التسامح وسيعاملونكم بالحسنى طالما أنكم محترمين
أما لو حصل منكم قلة أدب هتاخدوا على راسكم

[/quote] لا بجد يا ابو مريم انا هكلملك عادل امام تمثل معاه علشان انت دمك خفيف قوى النهاردة
يا راجل يا جامد مدام انت جامد قوى كدة وهنديكم على راسكم وكلام سلاحف الننجا دة روح اتشطر على اسرائيل البتضرب فى فلسطين
نصيحة نام فى السرير وخلى مريم تاخد بالها منك

قديم 26/10/2005   #46
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

جلس الشيخ يتحاور مع بعض الشباب المسلم فى كيفية أن يكونوا خير داعية للدين الحنيف وكيف يكونون مرآة صادقة لدينهم ولرسولهم الكريم، فسألهم ماذا تفعلون حتى يعرف المواطن الغربى إنك مسلم؟

أجاب أحدهم : أخبرهم أننى مسلم

رد الشيخ: غلط
أجاب آخر : أُخبرهم أننى أصوم رمضان
رد الشيخ: غلط
أُثبت لهم أننى أتبرع للهيئات التى تدعم الإرهاب
رد الشيخ: يعنى
أفرجهم على القنبلة والحزام الناسف اللى معايا
تمام والأفضل إنك تستعملهم عملى

قديم 26/10/2005   #47
شب و شيخ الشباب عبد الرحمن الرحيم
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ عبد الرحمن الرحيم
عبد الرحمن الرحيم is offline

نورنا ب:
Sep 2005

اخي ابو مريم

اصحاب الفتنة معروفين في مصر ، واسباب فتنتهم ايضا معروفة ، ارجو ان لا تعطي هذا الموضوع اي اهمية زيادة ، لان من الواضح ان هذا الموضوع وبسبب انجيلوا سيتحول هذا المنتدى الى فتنة وهو ما لا نريده نحن المسلمين.

تحياتي

قديم 27/10/2005   #48
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

اقتباس:
كاتب النص الأصلي : عبد الرحمن الرحيم
اخي ابو مريم

اصحاب الفتنة معروفين في مصر ، واسباب فتنتهم ايضا معروفة ، ارجو ان لا تعطي هذا الموضوع اي اهمية زيادة ، لان من الواضح ان هذا الموضوع وبسبب انجيلوا سيتحول هذا المنتدى الى فتنة وهو ما لا نريده نحن المسلمين.

تحياتي
انا مش بعمل فتنة ولا حاجة انا بطرىء على المفسرين زى ابو مريم

قديم 27/10/2005   #49
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

الهيئات القبطية فى الخارج تُعد لخروج مسيرات إحتجاج
يتم الآن الإعداد لخروج عدة مسيرات فى الخارج إحتجاجاً على الأوضاع الجارية فى مصر وتعبيراً عن عدم الرضاء على رد فعل الحكومة المصرية والمتأخر دائما فى التعامل مع الأحداث خاصة إذا ما تعلق الأمر بسلامة المسيحيين، خرجت المسيرة الأولى اليوم الأحد 23/10/2005
فى مدينة لوس أنجلوس، و سنواليكم ببقية مواعيد المسيرات وأماكن خروجها

قديم 27/10/2005   #50
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -

قديم 27/10/2005   #51
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

الأقباط يطالبون بحقهم فى حرية التعبير أسوة بالحرية الممنوحة لشيوخ المسلمين ووعاظ الجمعة

قديم 27/10/2005   #52
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

من فضلك سجل هذه المحاضرة واهدها إلى أصدقائك و معارفك لنشر المعرفة

قديم 27/10/2005   #53
شب و شيخ الشباب Anggelo
عضو
-- قبضاي --

Anggelo is offline

نورنا ب:
Aug 2005
المطرح:
مصر

الأغلبية الصامتة... و أحداث محرم بك

أولا:قرأة سريعة لأحداث الأسبوع الماضى

أصل الحكاية... مرشح مسيحى ( ماهر خلة ) لإنتخابات مجلس الشعب فى دائرة محرم بك فى مواجهة مع مرشح مدعوم من الأخوان المسلمين ( البدرشينى )... أسطوانات للمسرحية التى عرضت منذ سنتين توزع كهدية على الشباب المسلم بمناسبة رمضان... يعقبها زحف الآلاف من المتظاهرين بطريقة منظمة على الكنيسة و باقى المخطط الأخوانى معروف لكم.
( ملحوظة جانبية: هذا المرشح المسيحى هو واحد من اثنين مرشحين مسيحيين فقط للحزب الوطنى الديمقراطى من أصل 455 مرشح , والثانى هو الوزير يوسف بطرس غالى !!!)

صدفة أم ماذا !... جريدة الميدان التى أشعلت الفتيل يرأس تحريرها سعيد عبد الخالق الذى هو أيضا رئيس تحرير جريدة الشرطة !!!!!!!!
و يشير البعض إلى دور لأمن الدولة التى سمحت بإفتعال مثل هذه الأزمة لإيجاد سبب وجيه للإبقاء على قانون الطوارىء الذى تطالب كل القوى الوطنية بإلغائه.
و تخرج الحكومة كسبانة... و الأخوان سعداء لضمان فوز مرشحهم لأن مرشح الحزب الوطنى فى الأصل كان مشكوك فى فوزه بسب إحجام الأقباط عن المشاركة السياسية... أما المسيحيين فمعلش خيرها فى غيرها و يكفينا المشاركة القوية فى موائد الإفطار !!!

حزين... إذ أرى أن بعض الأخوة فى الجروبات أنتقلت إليهم عدوى إستخدام الألفاظ المبتذلة فى الحديث عمن يخالفنا فى العقيدة و الرأى. فإن كنتم تدافعون عن مسيحيتكم , فأى مسيح هذا الذى تتبعونه ؟ أهو الذى قال "تعلموا منى , لأنى ويع و متواضع القلب" أم آخر لا أعرفه !!!

تساؤل... أليس من حق المسلمين الغضب من مسرحية كهذه ؟!! وإن كانت لم تسيىء للعقيدة الإسلامية أو رسولهم و لكنها إستهزأت بالمتطرفين منهم و أشعلت نار الحقد فى قلوب المعتدلين منهم. ألم نغضب و نثور يوما ما عندما عُرض فيلم بحب السيما و اتهمناه بعرض صورة متطرفة و متزمتة لأسرة مسيحية !! لكن الفارق أن بحب السيما أشترك فى صنعه مسيحيين !!!! ثم ماذا أضافت مسرحية كهذه إلى الشباب المسيحى !!!
للأسف هناك بعض القيادلت فى الكنيسة ليست على مستوى المسؤلية لتوعية الشباب المسيحى.

لا تنسوا... أننا الطرف الأضعف و الأقل عددا. لا تنخدعوا بالإستعراضات التى ترونها من البعض خارج مصر و تظنوا أننا أصبحنا أقوياء بفضلهم , لا تنسوا أنهم يعيشون فى مجتمع أكثر حرية و ديمقراطية. فى كل الدنيا , الطرف الأضعف يجب أن يكون أكثر صبرا و إحتمالا و حكمة "ها أنا أرسلكم كغنم فى وسط الذئاب فكونوا حكماء كالحيات و بسطاء كالحمائم". كما أن إتكالنا يجب أن يكون دائما على الله فقط لا غيره.

مكاسب... أعتقد ان أعظم مكسب لنا من هذه الضيقة هو إلتفافنا حول بعض البعض و صلاتنا و صومنا سويا فهناك الكثيرين الذين كانوا منقطعين عن الصلاة عادوا إلى أحضان المسيح ثانيا فى هذه الأيام. ثانى مكسب هو الكشف عن الوجه المتطرف الحقيقى لجماعة الأخوان المسلمين للكثيرين من عامة الناس.

خسائر... بالطبع الذى حدث سوف يترك أثرا سيئا فى نفوس الكثير من الأخوة المسلمين , و سيحتاج وقت ليلتئم و أعتقد أن أفضل طريقة هو إندماجنا معهم و توضيح أن هذا العمل لم يقصد به سوى إخراج شحنة من الكبت المتراكم فى صدورنا خاصة منذ سنتين عندما كان هناك تيار متطرف نشط يسعى لأسلمة المسيحيين بأى وسيلة خاصة الإغراء بالمال و تدبير المكائد. مع توضيح نقطة هامة جدا اطلعنا بها المجلس الملى أن من قاموا بالمخطط قاموا بإضافة مشاهد إلى المسرحية بطريقة فنية تسىء للإسلام.
خسائر أخرى عبارة عن حوادث متفرقة كالإعتداء بالضرب و الإهانة خاصة فى مدارس و جامعات الإسكندرية.

ثانيا :الحــــــــــــل

حتى لا أطيل عليكم و أكرر كلام كتبته سابقا... هناك حلان فى رأى الشخصى الثانى هو فى الأصل نصيحة من بعض أصدقائى المسلمين سأفرد لها رسالة على حدة قريبا , و هو الإندماج فى المجتمع و عدم الإنعزال , و الأول هو المشاركة السياسية فى الإنتخابات المقبلة بصفة خاصة و أى إنتخابات بصفة عامة نقابية كانت أو حتى انتخابات أندية رياضية.

ألم تخرجوا بأى درس من أحداث محرم بك ؟!!
ألم تقتنعوا بعد بحتمية نزولنا للإنتخابات النيابية المقبلة ؟!!
لن يعطينا أحد حقوقنا على طبق من فضة إن لم ننتزعها بأنفسنا فهى لن تأتينا من الخارج.

الديمقراطية حق يُنتزع ولا يُمنح

ليس لدينا مرشحين مسيحيين حاليا... لا بأس سيكون لنا فى المرات القادمة.
لكن لدينا مرشحين يتعاملون بإحترام معنا... يمكننا إنجاحهم.
و لدينا مرشحين يستهينون بنا و لا يحترموننا... بإمكاننا إسقاطهم أمام منافسيهم.

ألم تأتى الساعة التى نقوم فيها و ننهض ولو لمرة واحدة
مرة واحدة فقط نقول فيها كلمة... تكون كلمة واحدة

أخير و ليس آخرا... أكرر

شعبا ليس له تمثيل سياسى ,حتما سيهمش فى كل القرارات المصيرية فى وطنه بل حتى فى مصيره هو شخصيا...!

قديم 28/10/2005   #54
شب و شيخ الشباب fima
شبه عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ fima
fima is offline

نورنا ب:
Jun 2005

إرسال خطاب ICQ إلى fima

أبو النبيل الحمويي يقول
ما قولك أستاذ أنجيلو في الغزو الصليبي للبلاد الاسلامية هنا ؟

مجازر و مجازر ترتكب باسم الصليب لا تعد و لا تحصى

اخي الكريم الحروب الصليبة كانت رد فعل على المذابح الجماعية التي قام بها الاسلام و ديننا ضد الحرب و انت تعلم هذا
سؤالي : لقد اعتذر بابا الفتكان للاسام عن هذه الحروب هل سيقوم الازهر بالاعتذار للمسحين عن المذابح التي قام بها المسلمون و التي تحدث الان؟

369258147