أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > صحة > الكعوب العالية

إضافة موضوع جديد  إضافة رد

قديم 30/04/2009   #1
صبيّة و ست الصبايا sweet angle
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ sweet angle
sweet angle is offline

نورنا ب:
Oct 2008
المطرح:
انا ولبنان والقمر سوا

إرسال خطاب MSN إلى sweet angle
Wink مابييحبوووش الحليب ؟؟ دا كااان زماااان

سلااااااااااااااام على الكل اليوووم موووضووعي حاسة انوو حيحل مشكلة اغلب الامهات بتعاني منها وهيا
ان الاولاد مبحبووووش الحليب وانا وحدة منهم ولكن انا جبت كم حل اكتشفتهم بنفسيي عشاان اشرب الحليب <<اوووخصص
طبعا انتوو عارفين انوو الحليب بيعزز مناعة الجسم وبيقوووية وغير كذة بيساعدو على النموو علشان كدة
هوو افضل مكمل غذائي بعد الاكل واكتشفوو كثير من العلماء والباحثين ان 70% من الاطفال العرب غير الرضع بيتناولو الحليب بكميات قليلة جدا وبكدة معدل الامراض حيرتفع وغير كذة عدم اكتمال نموو الاطفال بشكل صحيح يعني ابنك يكووون عمرو عشر سنين وشكلو شكل ولد عندو اربع سنين <<يالطييف
زيي يعني المووهيم كثير من الاطفال مابحبوووش الحليب اولاً علشان ريحتووو فطبعا الاطفال وهما صغار مابيعرفووش ان التنفس في الكاسة ممنوووع ويااحرااام يشمووو الريحة من هنا ويقوولووو في نفسهم يععععع ايه ده جايبين لينا حليب ولا عرق سوس<<كلهم ابيخ من بعض
المهم والشئ الي يعني ماتمش ملاحظته على عدد كبير من الاطفال طعم الحليب السبب دا مفيش نسبة اطفال كبيرة بتتفق علية والسبب الثالث والي هوا يعتبر مهم اووووي اووي العامل النفسي يمكن تكونوو انصدمتوو من المعلوومة دي بس هياا صحيحة 100% وهيا ان الام تجبر ابنها على شرب الحليب غصب وتهددو وتقولو لوو مشربتش الكباية مش هوديك الملاهي ومش هعملك ....الخ الخ
طبعا الولد حيعتبر الحليب حاجة وحشة ومن هنا يبدأ الكره عندوو للحليب <<زي الي حصل معايا بالظبط واكثر كاانت ماما تشربني الحليييب بالقووووووة لحد ماكبرت وبقيت اكرهووو بشكل<<العيال يشربوو حليب وهيا قهوة المهم يعني لاااازم تنتبه الام للنقطة ديي كوووويس لانها وبكل بصراحة منتشرة بين الامهات يالله حقووول اسرار الحليب الرووووعة

1- الشكولاته البودره او الكاكو <<قديمة ومشكلتها انها بتزود الوزن
2- الفاانييلااااا البيضة <<دي بجدد حلوة وانا جربتها ريحة الحليب بتختفي
3-استببدلي السكر العادي باي نوع من انواع التحلية التانية زي سكر الذرة <<السعرات الحرارية فية قليلة ومابيتركش طعم مر اووو المحلي العادي الي كلنا بنحبوو العسل
4-جربي انك تضيفي للحليب شووية قرفة او هيل <<واااااااااو ريحتوو حتفتح نفس الكل
5-نوعي من اشكال احليب يعني مش كل مرة بودرة جربي السائل وريحتوو بتبقى خفيفة حتى لوو سخنتيه
6-خليهم يشربووو الحليب مع سناك زي الشابورة او البيتي فور او اي حاجة موجوودة عندك

واحرصي دايما على انك تحاولي بقدر الامكان انك تحببي اولادك بالحليب وماتعمليش زي مامامتي عملت

اتمنى ان انتوو تكوونوو استفدتوووو من معلووماتي ولوو اي حد عندوو طفل ومش عارف يخلية يحب حاجة بيكرهها يجي عندي ومن عنووووني الفووشيا هسااعدووو

الله زد من يحبني جنونا بي ومن لا يحبني لا تمنحه نعمة العقل ابداااااااااااااااااااااا
علمتني الحياة انا السعي للنجاح افضل من 100 نجاح فالحياة امل
قديم 30/04/2009   #2
صبيّة و ست الصبايا suzaan
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ suzaan
suzaan is offline

نورنا ب:
Dec 2008

ههههههههههههههه

تسلمي على هيك معلومات ياقمر

مآذنُ الشّـامِ تبكـي إذ تعانقـني