أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > مجتمع > المنتديات الروحية > حوار الاديان

قديم 05/11/2005   #1
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ american_egyptian
american_egyptian is offline

نورنا ب:
Sep 2005

افتراضي استمعوا لفضائح عقلئديه اسلاميه بلسان كبار الشيوخ المسلمين سنه و شيعه

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -

الجوينى يقول عمرو خالد كارثه و جاهل و طريق الضلال والشيطان

مع الشيخ كشك الله يرحمه عن القبرhttp://islam-christianity.org/american_egyptian.htm
الشيخ حسن شحاته يسب و يلعن السيده عائشه ناسف للالفاظ الخارجه

الشيخ المسلم الكبير الشيرازى يقول اما ان تجعل عائشه فوق راسك و تجعل محمد تحت حذائك اما العكس

الى متى يعشق الجاهلون الجهل

قديم 05/11/2005   #2
شب و شيخ الشباب عبد الرحمن الرحيم
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ عبد الرحمن الرحيم
عبد الرحمن الرحيم is offline

نورنا ب:
Sep 2005

انت دائما تستخدم نظام الصوتيات في اثبات شبهاتك الضعيفة ، وبالرغم من ذلك دائما تفشل في مهمتك .

اليك الرد على هذا الرابط :

x

تحياتي

قديم 06/11/2005   #3
شب و شيخ الشباب المجاهد في الله
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ المجاهد في الله
المجاهد في الله is offline

نورنا ب:
Oct 2005

يا أميركان

الصوتيات بتاعة حبايبك و صور المنصرة المشهورة مهرائيل رئيستكم ماليه الدنيا فبلاش كده وإلا إستحمل .....

وأنتظر إجابتك على طلبي للمناظرة

المسيح مسلم....كافر بحكم الكنيسة
إلزام النصارى بعبادة النبي محمد
تفنيد نصوص الألوهية
كنت أعمى والآن أبصر
كل هذا وأكثر في سلسلة لن يقرأها نصراني بغرض الوصول للحق إلا وسيسلم بإذن الله ومن يقرأها ولا يسلم فويل للمستكبرين
www.ebnmaryam.com/vb/showthread.php?t=4942

قديم 06/11/2005   #4
شب و شيخ الشباب SILIVIO
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ SILIVIO
SILIVIO is offline

نورنا ب:
May 2004

طول بالك نحنا ما بامريكا مشان نسمع ايمت ما بدنا هي بلدان عالم تالت بدنا ساعة ليفتح الموقع معنا
المهم اسمع
الشيخ العيثمين وغيره لا يهموني لا بقريب ولا ببعيد
مصادرنا معروفة
القران
صحيحي مسلم والبخاري
هذه هي مصادرنا الاساسيه طبعا في كتب حديث اخرى ولكن هذه الكتب هي الاساس وتغنينا عن غيرها تماما
سلام

كن مع الله ولا تبالي

قديم 06/11/2005   #5
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Sep 2005

المجاهد في الله
للاسف نقس الاسلوب الخايب فى الهروب فين الرد انا بتكلم فى مقارنة الاديان
انا بتمنى المناظره و مكتوب فوق فى اول السايت لو جاهز قولى نفسى فى مسلم يقدر يناظر عن الاسلام

قديم 06/11/2005   #6
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Sep 2005

SILIVIO
لو انت لا تعرف الشيخ العثيمين ده مصيبه

قديم 06/11/2005   #7
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Oct 2005

أولا تم الرد على موضوعك

ثانيا المناظرة بدات بالفعل يا بطل

خليك شجاع للأخر ولكن أخر المناظرة مباهلة ليموت فينا الكاذب شر ميتة

الله المستعان

قديم 06/11/2005   #8
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Sep 2005

المجاهد في الله
الحقيقه انا لا اتعمل معا الاطفال انا عارف ان مفيش مسلم واحد يقدر يرد على سوال واحد و ده مش ضعف المسلم لا ده ضعف الاسلام و نتجه لكده المسلم بيمارس الوسائل الدفاعيه و الصبيانيه الحقيقه انا مشفق عليكم علشان الاساس ضعيف على البالتوك عملنا مئات المناظرات المسيحيه و ده نتجه لقوه المسيحيه لما نتكلم اسلاميات مفيش رد بكلمه واحده الهروب المستمر و بعد كده نجد الاساليب الصبينيه زى ما حضرتك بتعمل دلوقتى معلش عموما بعد مرور ثلاث سنوات من طلب المناظره من كبار شيوخ الاسلام عن هل محمد رسول الاسلام نبىمعصوم انا مستمر فى الطلب لمدة عشر سنوات جديده وطبعا كالعاده انا سالت اسئله محدش رد عليه و المسلمين السته بيكفرو الشيعه و العكس صحيح \يب مين فيهم المسلم الحقيقى سوال تانى
السيده عائشه الزوجه المفضله لمحمد رسول الاسلام بسببها مات من المسلمين الكثير فى موقعة الجمل فى حربها معا الامام على ابن ابى طالب الشيعه بيلعنو السيده عائشه هل ليهم حق ام لا سوال برضه و انا عارف ان كل الاسئله مفيش رد عليها معلش الصبر جميل

قديم 06/11/2005   #9
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Oct 2005

يا عم أنت مبتشوفش ولا إيه

أنا عيل من عيال المسلمين بس العيل عندنا بألف عالم زيك .......

المناظرة الأولى هنا وأخرها مباهلة ليموت الكاذب فينا

وبعديها اختار أنت موضوع المناظرة الإسلامي اللى أنت عاوزة (ده لو عشت أصلا)

وشكرا لإستهزائك بي

وبخصوص الشيعة والله أنا بنفسي كنت أنشر هذه التسجيلات التي تقول بتحريف القرآن وفيديو أيضا...
هل تريد أن أستدل عليك بالبروتستانت أو شهود يهوه

أنت حر يا عسل هههههههههه

قديم 06/11/2005   #10
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Sep 2005

فين الرد على كلامى مين هما الاباء الاولين و تعرف ايه عن علم الاباء و تعرف ايه عن قوانين تفسير الكتاب المقدس و انا لم استهزاء بيك انا بقولك الحقيقه مش اكتر و ايه انت حر يا عسل ده عايزك تتعلم ازاى تتكلم فى حوارات مقارنة الاديان و قولى له انت شايف ان محمد رسول الاسلام عظيم الخلق

قديم 06/11/2005   #11
شب و شيخ الشباب SILIVIO
عضو
-- أخ لهلوب --

الصورة الرمزية لـ SILIVIO
SILIVIO is offline

نورنا ب:
May 2004

بعرف العيثمين لا تخاف
بس اذا ما بعرفو بتكون مصيبه ؟؟؟؟
الزلمي شيخ ومشهور على عيني وراسي بس ليس مرجع اسلامي
السنة يختلفون عن الشيعة اذ ليس فينا شخص واحد نلحقه ليس لدينا مرجعيه دينيه
اعتمد على القران والسنة
القران وصحيح مسلم والبخاري
اما الباقي فانا قد اوافقهم وقد لا اوافقهم

لقربلك ياها
اديش في رهبان بامريكا شواذ جنسيا ؟؟؟؟
كتير
صح ولا لا ؟؟؟؟
كتير كتير كمان
هؤلاء الرهبان لا يشكلون اي اهميه عندك لانهم ليسوا من مصادرك
مصادرك هي الانجيل ويسوع العذراء الحواريين وبولس
اما غير هؤلاء فامر عقلي قد توافق عليه وقد لا توافق
الامر نفسه عندنا
كلام اي شيخ خارج القران والحديث امر عقلي يخضع للمحاكمة العقليه ان شئنا اخذنا به وان لم نشا لم ناخذ به
سلام

قديم 07/11/2005   #12
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Oct 2005

اقتباس:
فين الرد على كلامى مين هما الاباء الاولين و تعرف ايه عن علم الاباء و تعرف ايه عن قوانين تفسير الكتاب المقدس و انا لم استهزاء بيك انا بقولك الحقيقه مش اكتر و ايه انت حر يا عسل ده عايزك تتعلم ازاى تتكلم فى حوارات مقارنة الاديان و قولى له انت شايف ان محمد رسول الاسلام عظيم الخلق
=====================
أولا ......... أنا طلبتك للمناظرة ........وأنا فعلا جاهل .........بس والله هفرج عليك المنتدى كله و أعرفهم أن عيال المسلمين بألف عالم من عندكم........

ثانيا........والله العظيم أنا قلت لك أن آبائك الأولين دول ضلالية والثلاث قرون الأولى من ميلاد المسيح كان الناس لا يعرفون إلا التوحيد..... (الموحدون) وإعتقادهم أن الله أقنوم واحد

وعقيدتكم بألوهية المسيح جائت فى مجمع نيقية 325 ........ وتم إحراق جميع كتابات آريوس وقتل أتباعه (لأنه كان موحدا) ولكن لتعرف جيدا أنهم لم يذكروا ولا تثليث ولا أقانيم فى الله
بل أقروا ان المسيح رب بعد الله الخالق وأنت سيد العارفين

أما التثليث يا معلم
فجاء فى مجمع أخر بعد أكثر من نصف قرن من مجمع نيقية.... وهنا أكتشف النصارى أن إلههم ثالوث ,,,,,

لأنى أنا الرب لا أتغير ............ ملاخي

فبعد التحريف و الإعتقادات الباطلة الشركية بل و قتل بعضهم البعض لكراسي الحكم ميبقوش ضلالية.......

يا أميركان أنا أؤمن أن هناك نصوص صحيحة فى الكتاب المقدس........ تدعو للتوحيد و عدم تأليه عيسى و نفي الصلب و نبوة النبي محمد ولا يكفر بها إلا هالك
لكن كتابات الآباء أأولا ليست وحيا
ثانيا ........خطئها أكثر من صوابها....
أتريد أن تستدل على التثليث من إجتهاد شخصي........
لا

فمصدري الوحيد للعقيدة هو الكتاب المقدس

اما عن سؤالك عن النبي محمد فيمكنك فتح هذا الموضوع بعد مناظرة الثالوث وبعد المباهلة...

وقد دعوتك للمناظرة فهربت
وأنا لا أريد إلا هذا....

أشهدوا يا نصارى...........

المجاهد

قديم 07/11/2005   #13
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Oct 2005

للمرة الألق

الشيعة كفرة .................بالظبط زي ما البروتستانت كفرة

ولا نستدل من كلام حبايبك البروتستانت والأبوفريكا يا أميركان ؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 08/11/2005   #14
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Sep 2005

المجاهد في الله
الحقيقه ربنا يشفيك واضخ ان اعصابك تعبانه اوى يا بنى انت محتاج علاج و بعد ما تتعالج تروح تدريس بدل الجهل العميق ده كلامك لا يدل الا على جهلك و عدم معرفتك كل كلامك غلط من اوله لاخره ممكن تقولى اسماء الاباء الاولين الى حربوا بعض علشان الكرسى فى القرون الاولى التلاته ايه يا بنى كلام الجهله ده و يا ريت تقولى مين قال ان البروستانت كافره
عمواما انت اعترفت انك جاهل و ده كفايه لما تتكلم معا استاذك تتعلم بطلب المعرفه مدام انت اعترفت انك جاهل
يا ريت كمان تقولىالابوفريكا ده ايه علشان واضح انا عميق الجهلانت حتى مش عارفه تكتبها بس قولى ايه هو سلام يا ابنى

قديم 08/11/2005   #15
شب و شيخ الشباب Varon
عضو
-- مستشــــــــــار --

الصورة الرمزية لـ Varon
Varon is offline

نورنا ب:
May 2005
المطرح:
in ur mind

إرسال خطاب MSN إلى Varon إرسال خطاب Yahoo إلى Varon

اقتباس:
كاتب النص الأصلي : SILIVIO
بعرف العيثمين لا تخاف
بس اذا ما بعرفو بتكون مصيبه ؟؟؟؟
الزلمي شيخ ومشهور على عيني وراسي بس ليس مرجع اسلامي
السنة يختلفون عن الشيعة اذ ليس فينا شخص واحد نلحقه ليس لدينا مرجعيه دينيه
اعتمد على القران والسنة
القران وصحيح مسلم والبخاري
اما الباقي فانا قد اوافقهم وقد لا اوافقهم

لقربلك ياها
اديش في رهبان بامريكا شواذ جنسيا ؟؟؟؟
كتير
صح ولا لا ؟؟؟؟
كتير كتير كمان
هؤلاء الرهبان لا يشكلون اي اهميه عندك لانهم ليسوا من مصادرك
مصادرك هي الانجيل ويسوع العذراء الحواريين وبولس
اما غير هؤلاء فامر عقلي قد توافق عليه وقد لا توافق
الامر نفسه عندنا
كلام اي شيخ خارج القران والحديث امر عقلي يخضع للمحاكمة العقليه ان شئنا اخذنا به وان لم نشا لم ناخذ به
سلام
سيلفيو مشكور على الرد وانا بوافقك على هالحكي........

one day love asked friendship ..why r u in this life if am in it?friendship answered:to put laugh again instead of tears u have caused ....
jesus i trust u...

قديم 09/11/2005   #16
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Oct 2005

اقتباس:
تتكلم معا استاذك تتعلم بطلب المعرفه مدام انت اعترفت انك جاهل
ألحمد لله ولي الفخر أن الله قذف فى قلبك الرعب

وشكرا لهروبك من المناظرة....

وطبعا الشتيمة تدل على ضعف الحجة.............

يا أميركان أسلم لله .......... أعبد الله وحده............... الله واحد

قديم 09/11/2005   #17
american_egyptian
عضو
-- أخ لهلوب --

نورنا ب:
Sep 2005

مدام انت ضعيف كده و بتهرب من اصغر سوال يساله بتكلم معايا له انت قولت كلام مش فاهمه لما سالتك عليه مفيش رد اسال تانى
ممكن تقولى اسماء الاباء الاولين الى حربوا بعض علشان الكرسى فى القرون الاولى التلاته ايه يا بنى كلام الجهله ده و يا ريت تقولى مين قال ان البروستانت كافره
يا ريت كمان تقولىالابوفريكا ده ايه علشان واضح انا عميق الجهلانت حتى مش عارفه تكتبها بس قولى ايه هو سلام يا ابنى
و مش عارف فين انا شتمت انا بقول الحقيقه انت معندكش معرفه و ده مش شتمه ده حقيقه واضحه يا ريت ترد على الاسئله البسيطه ده علشان نعرف نتحاور لو انت تعرف

قديم 09/11/2005   #18
شب و شيخ الشباب عبد الرحمن الرحيم
عضو
-- زعيـــــــم --

الصورة الرمزية لـ عبد الرحمن الرحيم
عبد الرحمن الرحيم is offline

نورنا ب:
Sep 2005

كل طائفة مسيحية تكفر الطائفة الاخرى ، واجتمعت طائفتي الكاثوليك والارثودكس معا ضد البروتستانت لانها حذفت اسفار مشبوهة ولا تدل على كلام الله .

والقصة طويلة.

تحياتي